NEMO CONCEPT IDENTITEIT

VISUELE IDENTITEIT

Voor het science museum Nemo ontworp ik een speelse en beweeglijke visuele identiteit. Allereerst bezocht ik Nemo, om inzicht te krijgen in de kwaliteiten van Nemo. Wat valt op? Welke patronen kan ik ontdekken? Vanuit mijn onderzoek kwam ik op twee uitgangspunten: speels en ontdekken.

De speelsheid zat hem in de vele vormen, kleuren en veelzijdige constructies. Het maakte het een soort van speeltuin. Kinderen stuitte van het ene testje op het andere en waren hierdoor actief bezig. Het veroorzaakte een enthousiast gevoel.

• Veel kleuren en ongeordende vormen geven het geheel een chaotisch effect.
• Afgeronde vormen geven de vormen beweeglijkheid. Dit straalt een soort vrijheid en enthousiasme uit.

De kinderen waren echt op avontuur. Ze konden in alle vrijheid proefjes en testjes uitproberen en hierdoor dingen ontdekken. Ondanks de chaotische sfeer konden kinderen zich goed focussen op één onderdeel.

• Iets zit verstopt, je moet erin induiken (focussen) om er meer over te weten te komen.
• Door verbanden te leggen tussen verschillende stukjes informatie ontdek je iets nieuws.

De volgende stap was het tot de verbeelding brengen van deze uitgangspunten, het verkennen van de mogelijkheden. Ik deed inspiratie op en experimenteerde door te schetsen, een proces met veel iteraties en feedback. Continu stelde ik de vraag 'Wat voel jij hierbij?'. Op die manier probeerde ik cliché's te vermijden en op zoek te gaan naar het abstracte 'Nemo-gevoel'.

• De afgeronde vormen geven het beeldmerk een beweeglijke en vrije uitstraling. De vijfhoek die niet recht op de 'grond' staat straalt ook iets actiefs uit.
• De fletse kleuren maken het beeldmerk speels. Ook het feit dat er met de secundaire kleur mag worden gevarieerd speelt hierbij een grote rol.
• De 'O' is met de hand overgetrokken en daardoor niet strak. Dit geeft het een crafty/speelse uitstraling.
• Door de drie ovaaltjes ligt de focus op de 'O'. Die komt ergens achter vandaan, hij wordt ontdekt. Door de gelaagdheid in vormen ontstaat er een soort diepte, je moet ergens induiken.

Ik stelde twee richtlijnen vast. Het logo mag op twee manieren worden doorvertaald naar andere visuele uitingen. Er mag letterlijk worden gespeeld met de elementen.

• De roze kleur mag worden vervangen door een andere kleur.
• De elementen in het logo mogen los op verschillende manieren worden gebruikt.